Mehhiko lennu kogemus, august 2021

Tallinn-Frankfurt. Varahommikune lend. Tegin check-ini internetis, ent pardakaarti saamiseks tuli hommikul ikkagi registreerimislauda minna. Registreerimisel kontrolliti vaktsineerimistõendi olemasolu, küsiti ka Mehhikosse sissesõidul nõutava terviseankeedi kohta, aga ütlesin et seda saab teha vaid max 12 tundi enne riiki saabumist, see vastus rahuldas. 


Frankfurt. Lennujaamas ooteaeg 6 tundi. Kui ise lennujaamas passida ei viitsi, seetõttu valin pikkadel Frankfurdi ümberistumisel mõne järgnevatest tegevustest:


Märkus: Kõigi rongisõitude puhul on edasi-tagasipileti asemel mõistlikum võtta sama marsruudi päevapilet (Tageskarte) ning mitmekesi minnes kuni 5 liikmelise grupi päevapilet (Gruppentageskarte 5 Personen). Näiteks Mainzi sõites oleks edasi-tagasi pilet eraldi ostes 2*5.10=10.20€, samas kui sama distantsi päevapilet on 9.95€ ning kolmeliikmelise grupi korral vaid 16.95/4=4.24€. Järgnevate soovituste juures on piletihinnad üks ots/päevapilet/grupi päevapilet:     


  • Frankfurdi kesklinn. Pilet 5.10/9.95/16.95 EUR.

  • Kelsterbach. Lennujaamale lähim asula, 1 peatus S8/S9 rongiga Mainzi suunas, rong iga 15 min järel, sõiduaeg 3 minutit. Pilet 3.35/6.65/11.20 EUR. Tüüpiline Saksa väikelinn, paar head söögikohta, nt saksapärane Wirtshaus zum Schützenhof. Kes end värskendada soovib, siis Kelsterbachis on kena väike ujula koos saunadega, ca 15 min jalutuskäik Kelsterbachi raudteejaamast

  • Mainz. Rong S8/S9 iga 15 min järel, sõiduaeg 25 minutit. Pilet 5.10/9.95/16.95.

  • Wiesbaden. Rong S9 iga 15 min järel, sõiduaeg 35 minutit. Pilet 5.10/9.95/16.95. NB! Üleujutuste tõttu kannatada saanud silla remondi tõttu tuleb praegu Wiesbadeni kesklinna sõitmiseks ümber istuda, seetõttu ei soovita.

  • Väliujula Stadionbad. Lennujaamast S8/S9 Hanau/Frankfurdi suunas 2 peatust kuni Frankfurt am Main - Stadion, edasi jala 1,5 km. Pilet 2.75/5.35/11.50 EUR. Ujula pääsme saab soetada internetist, 5€. Kohapeal joogi- ja söögiputkad.


Frankfurdi kandis piisavalt ringi vaadanuna läksin laisa inimese teed ja valisin lennujaama lounge. Eelmisel aastal sai ühe kampaania raames tehtud tasuta Dragonpassi loungekaart, mida endalegi üllatuseks oli pikendatud. Kaart annab juurdepääsu lennujaama loungedele üle ilma, fixhinnaga 27 USD/23 EUR. FRA lennujaamas saab sellega kolme lounge’i, neist kaks olid aga koroonaaja tõttu ajutiselt suletud, mistõttu ainukeseks variandiks jäi Terminal 2 asuv Priority Lounge. Asub see E tsoonis, mis jääb Tallinnast saabuv ja Mexico Citysse minevate lendude A/Z alast teise lennujaama otsa, samas pole see piisava aja olemasolul otseselt probleemiks - A/Z tsoonist E tsooni pääseb tasuta iga 5 minuti järel väljuva SkyTraini rongiga, samuti piisab ühekordsest piirikontrolli läbimisest.      


Lennujaama Z tsoonis tuleb MEX lennuks tagasi olla hiljemalt kl 12. Enne lendu saab terminalis ka oma veepudeli täita, näiteks Z54 ja Z64 väravate juures.


Frankfurt-Mexico City. Sel suvel opereerib Lufthansa seda liinil tavaliselt oma Boeing 747-800 lennukitega. Kuna USA on enamikule Euroopa elanikele lukus (ning sama vastupidi), ent Mehhiko on kogu koroonaaja hoidnud avatud joont, siis on Frankfurt-Mexico City liin sel suvel kõige suurema kohtade arvuga Lufthansa kontinentidevaheline liin, olles ca 30% enam kui varem esikohal olnud FRA-New Yorki liinil.

Enne värava avamist teatati järsku, et kõik peavad läbima ka eelneva dokumendikontrolli eraldi laua juures. Loomulikult tekitas see koheselt uue saba… hiljem öeldi küll et kiiret pole ja kõik jõuavad peale, aga troppide tekitamist see suurt ei vähendanud.

Lennuk oli nagu lennuk ikka. Jalaruumi jagus, aga mõlemal otsal ei saanud istet magamisasendisse seada, ka hangus tagasilennul multimeediasüsteem mingi hetk kinni. Süüa pakuti kaks korda - üks täiseine alguses ning kergem eine lennu lõpus (minnes oli selleks minu kogemusel esmakordsena jäätis).


Mexico City. LH lend saabub kl 18.20, minu lend oli enam-vähem ajas, nii et lennukist maha pääses kl 18.40. 


Mehhikosse saabumisel tuleb piiril esitada immigratsioonikaart. Vorm antakse lennukis, ent võimalik on see ka netis ära täita, välja trükkida ning kaasa võtta, säästab piirikontrollis aega, kuna ametnik ei pea seda enam arvutisse tippima. Tegin ise nii ja tõepoolest läks kiiremini kui teistel. Küsiti paar küsimust - kauaks lähete, mis sihtkoht, reisi eesmärk.


Tallinna lennujaamas küsitud tervisetõendit (Vuela Seguro) ei küsitud ja järjekorras kellelgi seda ka ei näinud.  Teoreetiliselt on võimalik see ka netis täita, ent seda saab teha vaid kuni 12 tundi enne riiki saabumist, kuna aga Euroopast tulevad lennud kestavad kauem, siis teoreetiliselt tuleks see enne passikontrolli täita, aga praktiliselt ei näinud kedagi, kes oleks selle esitanud või kellelt küsitud.   

   

Passikontrollis pikalt ei lähe, lennuki väljapääsust läbi passikontrolli saabuvate lendude saalini kulub vast ca 15 minutit. Terminalis töötab tasuta WiFi, võrk Gratis_CDMX_Aeropuerto.


Mobiilne internet: parima hinna/kvaliteedi suhtega on eri blogide andmetel Mehhiko suurima operaatori Telceli Amigo kaart, mis 200 MXN eest annab 3 GB internetti. Telceli enda esindus on LH lennu saabumise ajaks suletud, aga kaardi saab osta ka 24h avatud Oxxo või 7Eleveni mugavuspoest. Targa interneti andmetel on parimaks ostukohaks 8. ukse (Puerta 8) juures asuv, 24h avatud 7Eleven. Hind oli 201 MXN, mahtu 3.5 GB. Kaart telefoni, kui ise tööle ei hakka, siis sõnum Int200 numbrile 5050 ja hetk hiljem töötas.


Mehhikos viibimise ajal nägin Oxxo poodides ka nende OxxoCel kõnekaartide reklaame ja see tundus isegi etem diil - ainult kaart 29 MXN, 200 MXN eest laadides saavat lausa 9 GB internetti, samuti töötab Telceli võrgus. Oxxo poed on terminalis täitsa olemas, aga kui seal ei peaks olema, siis linnas esimesest ettejuhtuvast Oxxost kindlasti saab. 


Rahavahetus. Nii mugavuse kui turvalisuse kaalutlustel pean parimaks mõne tasuta sularaha väljavõtu võimalusega onlinepanka (Revolut/Wise), kuhu reisi ajaks tekitada virtuaalne rahakott (virtual wallet), kuhu konverteerida kohalikku valuutat. Nädal enne reisi andis Revolut vahetuskursiks 1 € - 23.7 MXN ning Wise 23.4 MXN. Lennujaamas oli parim kurss 23.6, saabuvate lendude saalis on vahetused kohe ees, ent parima hinna saamiseks võiks paarkümmend meetrit edasi jalutada, kurss paraneb iga sammuga. Komisjonitasu ei olnud. 


Sularaha peaks Revoluti/Wise kaardiga saama välja võtta igas ATMis. Nii nagu reisimisel ikka, kehtib ka siin reegel, et eelistada tasuks pankade automaate ning vältida Euronexti. Huvi pärast testisin terminalis eri ATMe, 3000 MXN väljavõtul kõikus teenustasu 34 (Santander) ja 174 (BBVA) vahel. Mõni päev hiljem võtsin ka ühes väikelinnas sularaha, teenustasu oli sõltumata summast 23 MXN. Iseenesest on rahavahetusi ka väiksemates linnades, tavaliselt turu lähedal, ent vahel võib olla et vahetatakse ainult USD. 


Buss MEX lennujaamast. Lennujaamast lähevad otsebussid mitmesse Kesk-Mehhiko suurematesse linnadesse. Ülevaate sihtkohtadest koos bussifirmade loeteluga leiab siin: Mexico City Airport Bus (mexico-airport.com). Pikamaabusse opereerivad Mehhikos paarkümmend erinevat firmat, kõige parema ülevaate konkreetsel liinil opereerivatest firmadest annab www.reservamos.mx, ent kui sobiv ühendus leitud, siis võib osta vastava bussifirma lehel, tavaliselt tuleb see pisut odavam. Kui otseühendus lennujaamast puudub, siis võib metrooga sõita keskbussijaama Terminal Norte (otseliin Autobuses del Norte peatusesse, 8 peatust, pilet 5 MXN). Metroo otse kesklinna ei lähe, võimalik kasutada iga 15 min järel väljuvalt Metrobusi liin 4 bussi (pilet 30 MXN+plastkaart 10 MXN) või võtta Uber/Cabify (sõltuvalt ajast ja sihtkohast 50-130 MXN).     


Minu sihtkohaks olnud Queretaro linna väljuvad otsebussid lennujaamast iga 1-1,5 tunni järel, vedajaks Primera Plus. Pileti saab osta kassadest, mis asuvad Puerta 7 juures. Bussid ise väljuvad autotee teiselt poolelt, kuhu pääseb silla kaudu,     


Autorent. Uurisin erinevaid rendipakkujaid ning lõpuks jäi sõelale Mehhiko Expedia, mille kaudu 5päevane premium klassi autorent oli 2.347 MXN (99€) ehk ca 450 MXN/päev. Hind sisaldas kõiki kohustuslikke makse. Omavastutus oli 700 USD, selle katmiseks plaanisin kasutada LHV panga reisikindlustust, mis muuhulgas katab omavastutuse kuni 10.000 EUR ulatuses. Hinnad Expedia lehel on pidevas muutumises, ise kasutasin soodukat, aga selleta oleks 20 EUR/päev hinnaklassis saanud economy masina.    


Rendifirmaks oli Alamo. Enne reisi algust saabus link online check-ini tegemiseks, mis pidi väidetavalt üleandmist kiirendama. Tegin selle ära, sisestades muuhulgas juhiloa ja krediitkaardi andmed.


Kõik oli kenasti ette valmistatud… aga siis tuli 4 tundi enne autorendi algust Alamolt e-mail, sisuks et sorri, meil ei ole teile autot anda… või noh, on küll, aga teisest klassist ja 3x kõrgema hinnaga. Ehe tüng!! Põhjenduseks öeldi et olevat suvine nädalavahetus ja autod seetõttu ära broneeritud. Vaatasin Expedia lehele ning ühtegi mõistliku (alla 1000 MXN/päev) hinnaga autot polnud Queretaros enam saada. Igaks juhuks vaatasin ka eDreamsi kaudu sealse lennujaama (ca 20 km linnast) valikut ning seal oli saada Kia Rio hinnaga 600 MXN/päev, tagatis 500 USD, firmaks MEX Rent. Mis seal ikka, tuli see valida ning Cabifyga lennujaama sõita (160 MXN).


Lennujaamas oli broneering olemas, ent uus häda - selgus et 600 MXN/päev hinna saamiseks peab broneerima omavastutusena 2300 EUR! Alternatiivina pakuti nullomavastutust, ent see oleks hinna kahekordistanud, 1200 MXN/päev peale. Kuna omavastutuse kindlustus oli mul olemas, siis ma sellest huvitatud ei olnud ja jäin 2300 EUR omavastutuse juurde, mis kaardil ka broneeriti.

Etteruttavalt ütlen et auto tagastamisel mingeid probleeme ei olnud, väljastati tõend et garantiisummast oli vaja kasutada 0 MXN ning paar päeva hiljem vabastati summa ka kaardilt. 

Auto oli keskmiselt heas korras automaatkastiga Kia Rio, igaks juhuks tegin auto olukorrast pildid ja video.    


Kui juhiloast rääkida, siis esitasin oma Eesti juhiloa ning sellest rendifirmale piisas, igaks juhuks panin letile ka rahvusvahelise juhiloa, mida Mehhiko 1968. aasta Viini konventsiooniga liitununa peaks aktsepteerima, ent rendifirma töötaja ei vaevund seda vaatamagi.


Bensiinijaamad on iga nurga peal, kütuse hind (Regular 87) oli ca 19.8-20.6 MXN (0.85€) liiter.


Taksosid ei kasutanud. Sõidujagamisteenustest valisin Uberi ja Cabify vahel. Cabify oli reeglina soodsam (nt Mexico City katedraali juurest lennujaama terminal 1 oli hinnaks 60 MNX, samas kui Uber pakkus 130 MXN), aga tihti polnud seal autot saada. 


Covid turvalisus. Mehhiko kasutab nn semaforisüsteemi, kus ohutase määratakse iga osariigi kohta eraldi, tavaliselt 2 nädalaks. Kaardi leiab siit. Enda kohalviibimise ajal olin oranži (Mexico City) ja kollase (Queretaro, Guanajuato) ohutasemega osariikides.

Maskide kandmine siseruumides kohustuslik ja kõik kannavad, lisaks käte deso. Vashel piserdatakse ka desoainega üle :-) tänaval kannab ca 3/4 inimestest. Paljudes kohtades, sh lennujaamas, saab teha teste, antigeeni test tavaliselt ca 300-400 MXN.     


Marsruut kohapeal:

+ buss MEX lennujaam - Queretaro (pileti saab osta ADO.com.mx või reservamos.mx lehel)

+ päev Queretaros. Teejuhuna kasutasin e-raamatut 'Walking Tours in Santiago de Queretaro' (Kindle e-poest)

+ rendiautoga järgmine ring:

- San Miguel de Allende: https://danperezphotography.com/2019/07/16/san-miguel-de-allende-mexico-travel/

- Guanajuato: https://danperezphotography.com/2019/09/02/images-of-guanajuato-mexico-travel-photography/, lisaks seal lähedal asuv Cristo Rey kompleks: https://en.wikipedia.org/wiki/Cristo_Rey_(Mexican_statue)

- Rincon de Parangueo vulkaanikraater: https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g1048632-d7364361-Reviews-Crater_Rincon_de_Parangueo-Valle_de_Santiago_Central_Mexico_and_Gulf_Coast.html

- Patzcuaro järv ja selle ääres asuv Santa Fe de La Laguna küla, mis oli Disney multika 'Coco' prototüüp

- Tequisquiapan ja sealne surmamuuseum;

- Bernal ja seda ümbritsev veinipiirkond, sh Freixenet veinimõis

+ bussiga tagasi Mexico Citysse.


Looduse mõttes jättis kõige sügavama mulje Michoacani osariigi Patzcuaro järv ja selle ümber, maastik just nagu Šveitsis. Tõsi, siin peab märkima, et Michoacani osas kehtib ametlik reisihoiatus, mistõttu tasub olla ettevaatlik.


Tagasitee. Sarnaselt Tallinnale tuleb ka käsipagasiga reisides Mexico Citys siiski pardakaart letist võtta. Pikka saba ei olnud. Check-inis esitasin passi ja vaktsineerimistõendi, viimast korraks vaadati, ei enamat. 


Hetkel on Mehhiko Saksa reeglite kohaselt kõrgriskiga riik, kust Saksamaale sisenedes vajalik vaktsineeritus või antigeeni test, samuti tuleb vaid teisti olemasolul jääda 10päevasesse karantiini. Teisalt ei laiene see Saksamaad vähem kui 12 tunniga transiidis läbides. Konkreetsemalt tasub iga lennusegmendi kohta hetkel kehtivate reeglitega tutvuda siin: Lufthansa Travel Regulations (travel-regulations.com)


Frankfurdis lennukilt passikontrolli minnes nägin, et paar reisijat oli erariides kontrollide poolt valikuliselt kinni peetud ja uuriti nende dokumente, minu vastu keegi huvi ei tundnud. Passikontrolliks valisin automaatvärava, selle järel oli ka piirivalvur, ent see lehvitas mind ühegi küsimuseta edasi. Tallinnasse saabudes mingit kontrolli ei olnud.  


     


Comments